previous pauseresume next

خلاصه طرح دکتر کاراحمدی- نقشه اختلال يادگيری

 

عنوان طرح:بررسی توزیع مکانی اختلال یادگیری در جامعه کلینیکی شهر اصفهان با استفاده از نرم افزار    GIS

 

Spatial Distribution of Learning disorders in a clinical population of Esfahan using GIS software

 

كليدواژه‌ها: اختلال یادگیری، GIS، توزیع، مکانی، اصفهان

Key Words:

مجري اصلي:

دکتر مژگان کار احمدی

لاين تحقيقاتي مجري اصلي:

روانپزشکی اطفال

اهداف و فرضيات

الف. هدف كلي:

  • بررسی توزیع مکانی اختلال یادگیری در جامعه کلینیکی شهر اصفهان

 

ب. اهداف جزيي (اختصاصي):

  1. آگاهی از چگونگی پراکنش و توزیع مکانی اختلال یادگیری
  2. شناسایی کانون های بیماری خیز در شهر اصفهان
  3. آسیب شناسی بافت های شهری در ارتباط با بروز و شیوع اختلال یادگیری
  4. بررسی تأثیر عوامل محیطی بر بروز و توزیع  مکانی اختلال یادگیری

 خلاصه طرح:

اختلالات يادگيري يكي ازمعضلات مهم و تعيين كننده ي سرنوشت تحصيلي دانش آموزان به شمارمي آيد (سيدمن،بيدرمن واستفن[۱]، ۲۰۰۶). طبق يك فرا تحليل درمورد شيوع اختلالات يادگيري در ايران،به طوركلي نرخ شيوع اختلالات يادگيري۸۱/۸ درصد بود كه در واقع نشان ميدهداختلالات يادگيري در دانش آموزان ايراني ازشيوع نسبتاً بالايي برخوردار است (بهراد، ۱۳۸۴). اختلالات يادگيري به ضعف قابل ملاحظه ي دانش آموزان از لحاظ آموزشي وباليني در دروس مربوط به ديكته،حساب و خواندن اطلاق ميگردد كه به طبع،ديگرمسائل آموزشي دانش آموز را تحت تأثير قرارداده و با پيامدهاي رواني- اجتماعي نامساعد بعدي همراه خواهد بود (رئيدوواله[۲]، ۲۰۰۴؛ رحيمي انبوگر و صادقي،۱۳۸۵؛ پنينگتون[۳]، ۲۰۰۹).اگرچه درسبب شناسي اين اختلالات بر عوامل زيستي و بدكاركرديهاي سيستم عصبي مركزي تأكيدميشود؛ امامطالعه برروي دانش آموزان ابتدايي دركاليفرنياي ايالات متحده نشان داد كه عوامل رواني- اجتماعي و جمعيت شناختي اثر برجسته اي بر بروز،شيوع و تشديد پيامدهاي منفي اين اختلالات دارند(ديويس و برويتمن[۴]، ۲۰۱۱). مطالعاتي درايالت مهارشتراي هندوستان وتورنتوي كانادا نيز نشان داد كه ناتوانيهاي يادگيري تحت تاثير عوامل محيطي  نظیر تفاوتهاي فرهنگي وجمعيت شناختي،آموزش نامناسب يا ناكافي،وعوامل روان زاد قرارمي گيرد (كاراند[۵]، ۲۰۰۵؛ مباتوبيسانز[۶]، ۲۰۰۸).

هدف این طرح پژوهشی بررسی توزیع مکانی اختلال یادگیری در شهر اصفهان است؛ همچنین هدف جزئی این طرح این است که با استفاده از تحلیل فضایی عوامل محیطی و اجتماعی تأثیر بر اختلال یادگیری را مورد بررسی قرار دهیم.

الف. روش تحقیق:نوع پژوهش بصورت علی- مقایسه ای ودارای دو مرحله است:

مرحله اول: حضور در مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی روانپزشکی و روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی کودک

الف. شناسایی پرونده هایی که روانپزشک و یا روانشناس تشخیص اختلال یادگیری داده است.

ب. استخراج اطلاعات جمعیت شناختی (سن، جنس، تحصیلات و....) و آدرس محل سکونت مراجعه کننده از پروند ها و تکمیل آنها در صورت ناقص بودن

  • توجه: زمان و محله سکونت در موقع تشخیص مشخص می شود و همچنین چناچه تعویض منزل داشته اند، نشانی آنها ثبت می شود.

ج. اجرای پرسشنامه جمعیت شناختی، آزمون کی مت و ریون بر روی آزمودنی ها دعوت شده

  • اجرای پرسشنامه جمعیت شناختی به همراه آزمون های کی مت ۹۰ دقیقه به طول می انجامد
  • د. آزمون هوش ریون، پس از اجرای آزمون کانرز، تنها بر روی آزمودنی های با اختلال بیش فعالی انجام می شود. تکمیل این آزمون ۳۰ دقیقه طول می کشد.آزمودنی هایی که ضریب هوشی آنها پایین تر از ۷۰ باشد از روند پژوهش کنار گذاشته می شوند.مراجعه کنندگانی که همراه با اختلال یادگیری اختلالات دیگر دارند، مانند: عقب ماندگی ذهنی، معلولیت های حسی و حرکتی و...، از روند پژوهش کنار گذاشته می شوند.مراجعه کنندگانی که خارج از شهر اصفهان سکونت دارند از روند پژوهش کنار گذاشته می شوند

مرحله دوم: مشخص کردن مختصات جغرافیایی  (برای اساسUTM[۷]) نشانی محل های سکونت مراجعه کنندگان

الف. مشخص کردن مختصات جغرافیایی نشانی محل های سکونت مراجعه کنندگان و وارد کردن آنها ئر نرم افزار excel

ب. وارد کردن این مشخصات به نرم افزار Arc Gis 9.‎3و تبدیل آنها بصورت نقطه بر روی نقشه رقومی موجود در محیط GIS

ج. انجام تحلیل های جستجو (Query) و تحلیل های فضایی با استفاده از نرم افزار های جانبی Gis

د. استخراج نقشه مورد تحلیل قرار گرفته شده

ه. تهیه گزارش نهایی

همراه با نرم افزار Arc Gis 9.‎3، برای تحلیل آماری تحلیل واریانس چند متغیره از نرم افزار spss20نیز استفاده می شود.

 




[۱]Seidman, Biederman & Stephan

[۲]Reid & Valle

[۳]Pennington

[۴]Davis & Broitman

[۵]Karande

[۶]Mabbott & Bisanz

[۷]UNIVERSAL TRANSVERS MERCATOR

 

بازگشت به صفحه اول